بازدید کننده گرامی! خوش آمدید. جهت دسترسی به تمام امکانات تالارهای گفتگو، لازم است با نام کاربری خود وارد شوید و اگر ثبت نام نکرده اید، ثبت نام نمایید. جهت ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
 
راهنمایی: برای انتخاب تالار مورد نظر و مشاهده مطالب مرتبط با موضوع خود ، به صفحه اصلی تالارهای گفتگو بروید.
مشاهده آنلاین تابلو معاملات بورس کالا

 

 

آمار معاملات و اخبار مهم بورس کالا از طریق ایمیل
تاریخ امروز 23 اکتبر 2014, 13:36




ارسال موضوع جدید پاسخ به موضوع  [ 8 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدی
 اخبار قیر تولید ایران ( قیر نفت جی و شرکت پاسارگاد ) 
نویسنده پیام

عضو: 14 فوریه 2009, 09:39
پست ها: 1054
پست اخبار قیر تولید ایران ( قیر نفت جی و شرکت پاسارگاد )
توجه : قیمت قیر ایران که به صورت روزانه در بورس کالا معامله می شود در تالار قیمت کالاهای معامله شده قابل دریافت است. آدرس زیر:

http://www.forum.boursekala.com/viewforum.php?f=136

همچنین آخرین قیمت قیر صادراتی ایران در تالار کالاهای صادراتی به آدرس زیر :

http://www.forum.boursekala.com/viewforum.php?f=137

بورس کالا
--------------------------------------------------------------------------------------------


چهارشنبه هفته گذشته انجمن آسفالت ايران با ارسال نامه‌اي به مديريت تالار بورس كالا، معاونت‌هاي عمراني استانداري‌هاي كشور و ديگر مراجع قانوني نسبت به اولويت دادن فروش قير صادراتي (به لحاظ بالا بودن نرخ آزاد قير در داخل نسبت به قير صادراتي) اعتراض كرد.
ناصر بكتاش، رييس انجمن آسفالت ايران كه به گفته خودش طي يك سال اخير و پس از پذيرفته شدن قير در بورس كالا سكوت اختيار كرده بود، طي گفت‌و‌گويي با دنياي اقتصاد علت اصلي وقوع اين شرايط در بازار را همين مساله يعني اولويت دادن عرضه‌هاي صادراتي به فروش داخلي توسط دو شركت توليدكننده قير (نفت جي و پاسارگاد) عنوان كرد.
وي كه طي مدت يك سال با هيچ يك از رسانه‌هاي جمعي يا مطبوعات گفت‌و‌گو نكرده بود، طي گفت‌و‌گويي با دنياي اقتصاد، ضمن بررسي مسائل مطرح‌شده و بيان علل سكوت انجمن آسفالت، به بررسي چالش‌هاي قيمت‌گذاري اين كالا طي يك سال اخير پرداخت كه مشروح آن را در زير مي‌خوانيد.

آقاي بكتاش، هفته گذشته انجمن آسفالت ايران شكوائيه‌اي را به بورس كالا ارسال كرده كه در آن نسبت به اولويت دادن فروش قير صادراتي اعتراض كرده است، لطفا در اين خصوص توضيح دهيد:
اخيرا دو شركت توليدكننده قير، حواله‌هاي يارانه‌اي قير وزارت كشور را كه مربوط به شهرداري‌ها، فرمانداري‌ها و ادارات راه و ساير نهادهاي دولتي مي‌شود كه بايد طبق مقررات بورس كالا ظرف 3 روز تحويل شود به بهانه‌هاي مختلف از جمله صادرات و غيره خودداري كرده و حتي از تحويل محموله‌هاي قير فروش نقدي به كارخانه‌هاي توليدكننده آسفالت نيز خودداري مي‌كنند. با ادامه اين روش كه طي يك ماه گذشته شدت بيشتري گرفته است حواله‌هاي صادره استانداري‌ها و شهرداري‌‌ها و ادارات راه كه احتمالا اعتبار آنها تا 30/12/87 است، در تاريخ مزبور از درجه اعتبار ساقط خواهد شد و به اين ترتيب با نبود قير و توقف فعاليت كارخانه‌هاي آسفالت علاوه بر ضرر و زيان توليدكنندگان آسفالت به خسارت جبران‌ناپذيري به كارهاي عمراني كشور نيز وارد خواهد شد. اما اين شرايط پيش از آنكه چنين مشكلاتي را به وجود بياورد وضعيت خاصي را در بازار ايجاد كرده است. به واسطه اولويت دادن شركت‌ها به فروش‌ صادراتي و با توجه به ارزان‌تر بودن نرخ اين كالا در مقايسه با محصول وارداتي، تعدادي از مصرف‌كنندگان داخلي به سمت استفاده از قير صادراتي رفته‌اند به طوري كه به جاي مصرف كالاي داخلي از محصولي كه به عنوان صادراتي در بورس فروخته شده استفاده مي‌كنند.


آيا تفاوت قيمت تا حدي است كه براي مصرف‌كنندگان سود زيادي دارد؟
قير صادراتي نه تنها ارزان‌تر است؛ بلكه علاوه بر آن خريداران از ماليات نيز در اين بخش معاف هستند. اين رقم اگر چه در ابتدا ناچيز به نظر مي‌رسد، اما براي مصرف‌كنندگاني كه در حجم‌هاي بالا كالا مصرف مي‌كند كاملا مقرون‌ به صرفه است.


آيا آمار دقيقي وجود دارد كه نشان بدهد قيرفروش رفته به عنوان صادراتي به مصرف داخل رسيده است؟
با بررسي‌هايي كه در بازارهاي مقصد انجام شده، ما متوجه شديم كالاهايي كه طي چند وقت اخير در بورس فروخته شده به اين مقاصد نرسيده است. اين وظيفه بورس كالا، دولت و شركت نفت است كه بررسي كنند اين كالاها كجا مصرف مي‌شود. ما معتقديم ارزان بودن قير صادراتي در مقايسه با قير داخلي و تحويل خارج از نوبت اين كالاها باعث شده تا قير صادراتي به جاي صادر شدن در بازار داخل مصرف شود.
پيش از پذيرش قير در بورس كالا نوك پيكان اتهام به سمت افرادي بود كه به صورت حواله دولتي از توليدكننده‌ها قير مي‌خريدند و به عنوان عامل قاچاق كالا مطرح مي‌شدند و به آنها گفته مي‌شد شما قير داخلي را مي‌خريد، اما به خارج صادر مي‌كنيد، در حال حاضر شرايط دقيقا برعكس شده و نوك پيكان اتهام به سمت خود عرضه‌كنندگان نشانه رفته است؛ چرا كه با قيمت‌گذاري كالا به شكل فعلي زمينه فروش كالاي صادراتي در بازار را كه خود مصداق قاچاق است، فراهم كرده‌اند.
طي يك سال اخير عرضه‌كنندگان قير در بورس كالا به ميل خود و نه به خواست بازار پيش رفته و كالاي خود را قيمت‌گذاري كرده‌اند از اين رو بورس كالا و سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد اجرايي و ناظر مي‌خواهيم تا عملكرد اين دو شركت و منحني قيمت قير در يك سال اخير را بررسي كنند. چرا قيمت اين كالا در اولين روز عرضه بايد به يكباره با نرخ 380ثبت شود و چرا چند وقتي است كه بدون هيچ دليل مشخصي نرخ داخلي ثابت مانده و ارزان‌تر از صادراتي عرضه مي‌شود. طي اين مدت قيمت قير هيچ سنخيتي با نوسان قيمت نفت نداشت.

طي يك سال اخير به گفته شما، انجمن و شخص شما نسبت به اتفاقاتي كه افتاد سكوت كرديد علت اين مساله چه بود؟
در ابتداي پذيرش قير در بورس كالا با توجه به اعتراضاتي كه نسبت به قيمت‌گذاري اين كالا به خصوص قيمت اولين عرضه آن مطرح كرديم، همه جا از ما به عنوان مخالفان بورس ياد مي‌شد اين در حالي است كه ما به عنوان توليدكنندگان آسفالت با بودن بورس مخالف نيستيم؛ بلكه با بد عمل كردن آن مخالفيم. سوال ما در ابتدا اين بود كه آيا مي‌توان تنها با دو شركت توليدكننده، كالايي را بورسي كرد و اصولا چه نظارتي بر اين عرضه‌ها وجود دارد. از اين رو ما سكوت كرديم چون مي‌گفتند شما با بورس مخالفيد اما عدم تحويل به موقع كالا طي اين مدت و همچنين تبعات ناشي از ارزان بودن قير صادراتي باعث شده تا بالاخره نظرات انجمن را مطرح كنيم.

دنياي اقتصاد


16 مارس 2009, 14:05
مشخصات شخصی

عضو: 14 فوریه 2009, 09:39
پست ها: 1054
پست Re: اخبار قیر در سال 87
طي سال 87 قير به واسطه حضور در بورس، دوران پرفراز و نشيبي را سپري كرد به طوري كه نخستين ماه از آن با موضع‌گيري‌هاي مختلف از سوي خريداران دولتي و جلسات متعدد ميان مسوولان بورس، شركت‌هاي توليدكننده و خريداران بزرگ دولتي آغاز شد.

اين كالا سال قبل را در حالي آغاز كرد كه در حدود يك ماه و نيم از بورسي شدن آن مي‌گذشت و دو مشتري اصلي آن (شهرداري تهران و وزارت راه) هنوز خريدهاي خود را از بورس شروع نكرده بودند.اما بالاخره در نوزدهم فروردين ماه رسما خبر خريد تعدادي از شهرداري‌هاي استاني از بورس اعلام شد و پس از آن طي مذاكراتي كه ميان وزارت راه و دو شركت توليدكننده نفتي انجام شد، اين وزارت‌خانه نيز موافقت قطعي خود را نسبت به خريد از بورس اعلام كرد. طي فروردين ماه ميانگين قيمت قير 70/60 و 100/85 در بورس 2900ريال و نرخ قير 250/MC 3200ريال بود.
در تاريخ 31/1/87 وزارت راه نخستين خريد خود را كه 9هزار و 480تن قير بود انجام داده و به وعده خود عمل كرد.


نخستين سيگنال‌هاي رشد قيمت قير
طي سال گذشته رشد شديد قيمت قير يكي از عمده‌ترين مسائل مربوط به اين بازار بود كه بارها از سوي كارشناسان مورد توجه قرار گرفت.عوامل متعددي طي اين مدت عامل رشد قيمت قير بود كه از جمله آنها مي‌توان به رشد قيمت نفت، افزايش نرخ مواد اوليه و فشار تقاضا بر بازار و همچنين سياست‌هاي عرضه‌كنندگان اشاره كرد.نخستين سيگنال رشد قيمت‌ها در ارديبهشت ماه و زماني كه عرضه‌كنندگان قير از احتمال رشد نرخ اين كالا خبر دادند نمايان شد. علت اين هشدار تصميم تامين‌كنندگان مواد اوليه قير مبني بر رشد نرخ مواد اوليه اعلام شد. اين خبر باعث شد تا قيمت قير از مرز 3هزار ريال بگذرد.آخرين نرخ ثبت شده براي قير 70/60 در ارديبهشت ماه 3090ريال، قير 100/85، 3240ريال و قير MC250 3400ريال بود.


معامله قير در رينگ صادراتي
يازدهم خردادماه براي نخستين بار در رينگ صادراتي بورس كالا، قير معامله شد. در اين روز نفت جي، 18هزار تن قير را كه يك هزار تن آن قير 100-80 و 17هزار تن قير 6070 بود در رينگ صادراتي عرضه كرد كه به سبب بالا بودن تقاضا، بازار رقابتي شده اما بورس اجازه رقابتي شدن معاملات را نداد. در اين روز نفت پاسارگاد نيز موفق به فروش 1500 تن قير 100-85 (تبريز)با نرخ 390دلار (FCA) و 5هزار و 750تن قير 6070 (FOB) با نرخ 3950دلار (FOB) شد.آخرين نرخ ثبت شده براي قير 70/60 در خردادماه سال گذشته 3140 ريال، قير 100/85، 3130 ريال و قير 250MC، 3430 ريال بود.


آغاز عرضه قير بشكه‌اي در تيرماه
طي تيرماه سال قبل نخستين عرضه قير بشكه‌اي در بورس كالا آغاز شد. فروش اين كالا كه تا به اين زمان تنها به صورت فله انجام مي‌شد از تاريخ 22/4/87 توسط نفت پاسارگاد به صورت بشكه آغاز شد. به گفته كارشناسان با توجه به منطقي شدن نرخ اين كالا بر مبناي عرضه و تقاضاي بورس، عرضه آن به صورت بشكه و مظروف براي شركت‌ها مقرون به صرفه شده است كه نه تنها خدمت بهتري براي خريداران محسوب مي‌شود؛ بلكه دست واحدهاي واسطه‌اي را نيز كوتاه خواهد كرد، اما همزمان با اين تغيير نگراني‌هايي از بابت دو نرخي شدن بازار به لحاظ عدم حضور وزارت راه در رينگ اصلي در بازار مطرح شد. با توجه به درخواست وزارت راه مبني بر خريد قير به روش سابق اين وزارتخانه اقدام به خريد كالاي خود خارج از رينگ و ثبت آن در زمان مچينگ كرد.
از اين رو به عقيده كارشناسان نه تنها روش نرخ‌گذاري قير دچار انحراف مي‌شد؛ بلكه با توجه به عدم پرداخت كل وجه قير از سوي خريداران دولتي (مابقي آن به صورت يارانه توسط دولت به شركت نفت ارائه مي‌شد) بسياري معتقد بودند عملا اين اقدام باعث شده تا قير به صورت دونرخي در بازار توزيع شود.آخرين نرخ ثبت شده براي قير 70/60 و 100-85 در اين ماه، 3400 ريال و براي قير 3630MC، 250 ريال بود.



توقف عرضه قير در رينگ پتروشيمي
به دليل تغييراتي كه در نحوه قيمت‌گذاري مواد اوليه قير به وجود آمد، در نخستين روز از مردادماه سال گذشته، عرضه قير در بورس كالا متوقف شد. طبق تصميم شركت پخش و پالايش، قرار بر اين شده بود كه شركت‌هاي توليدكننده 88درصد از قيمت فروش قير را به اين شركت به عنوان هزينه مواد اوليه ارائه كنند و تنها 12درصد به شركت توليدكننده برسد.با توجه به اين اقدام، توليدكننده‌ها نيز تصميم گرفتند نرخ پايه كالا را در بورس افزايش دهند كه به دليل مخالفت ناظر تالار اين عرضه‌ها متوقف شد، اما در نهايت به دليل جلوگيري از انباشته‌شدن تقاضا، نهايتا با نرخ پايه جديد اين كالا در بورس عرضه شد كه نتيجه آن رشد 550 ريالي قير در تاريخ 4/5/87 بود. اين افزايش قيمت زنگ خطري براي مصرف‌كنندگان و صنايع وابسته به شمار آمد كه نهايتا با عنوان شوك بزرگ بازار قير مطرح شد.در اين ماه اتفاق ديگري نيز رخ داد كه بازگشت سيستم سهميه‌بندي به بازار بود. خريد دولتي‌ها از بورس به صورت مچينگ تداوم پيدا كرد تا آنجا كه به طور كامل خريدهاي دولتي از بازار اصلي خارج شده و معاملات اين محصول از رونق افتاد. با توجه به اينكه نزديك به 80درصد از قير به مصرف واحدهاي دولتي (شهرداري‌ها و وزارت راه) مي‌رسد و تنها 20درصد از قير توليدي در كشور توسط بخش خصوصي مصرف مي‌شود و اين بخش نيز به لحاظ رشد قيمت‌ها، با كمبود نقدينگي و كاهش قدرت خريد مواجه شده در نتيجه عملا معاملات قير در بورس كالا محدود شد.علاوه‌بر اين افزايش دو برابري كرايه‌هاي حمل‌و‌نقل مواد نفتي و پتروشيمي نيز عامل ديگري در ركود معاملات قير در بورس عنوان شد؛ اما در ماه‌هاي پاياني مردادماه قيمت قير به دليل افزايش تقاضاي ناشي از پروژه‌هاي عمراني و راه‌سازي رشد كرد، اما كاهش خوراك واحدهاي قيرسازي و افت حجم توليد در همين زمان نيز عامل ديگري در تداوم افزايش قيمت‌ها مطرح شد كه عامل آن اختصاص 50درصد از خوراك واحد قيرسازي به نيروگاه‌ها بود.


تلاش براي يكسان‌سازي قيمت قير در بازار
پس از 8ماه از آغاز عرضه قير در بورس كالا در مهرماه سال گذشته نخستين واكنش در قبال خريدهاي مچينگ دولتي‌ها در بورس اتفاق افتاد.براساس اين مصوبه از تاريخ 16 مهرماه شركت‌هاي توليدكننده قير از فروش قير به واحدهاي دولتي با نرخ‌هاي پايين‌تر از بورس منع شدند. بر اين اساس قرار بر اين شد تا مابه‌التفاوت قيمت قير در بورس و نرخي كه براساس آن قير در اختيار واحدهاي دولتي قرار مي‌گرفت به طور مستقيم به خريداران اختصاص يابد، به اين ترتيب عملا خريد دولتي‌ها و بخش خصوصي با نرخ يكسان انجام خواهد شد.
همزمان با اين رويداد در آخرين روزهاي مهرماه به دليل كاهش شديد قيمت نفت، نرخ قير در بازارهاي جهاني 45 تا 75دلار كاهش يافت.در پي آن قيمت قير در بازار صادراتي ايران نيز به سمت 400دلار كاهش يافت و در نهايت در آبان‌ماه با نرخ 400دلار در رينگ صادراتي بورس كالا معامله شد كه نهايتا پيش‌بيني شد اين رقم به 370دلار نيز مي‌رسد. در تاريخ 29/8/87 صحت اين پيش‌بيني با كاهش 40دلاري قيمت قير در بورس و فروش آن با نرخ 360دلار تاييد شد.


سرآغاز تثبيت قيمت‌ها
آذرماه سال گذشته با تثبيت نرخ قير همراه شد. طي يك ماه و نيم و به دنبال افت قيمت نفت بازار اين كالا با تنزل زيادي همراه شده بود؛ به طوري كه نرخ آن به طور مداوم كاهش پيدا مي‌كرد، شرايط به گونه‌اي بود كه حتي كشورهايي همچون بحرين كه در مقابل افت قيمت‌ها مقاومت مي‌كردند نيز نهايتا دوام نياورده و قيمت‌ها را كاهش دادند. اما به دنبال كمتر شدن دامنه نوسان قيمت نفت بين 40 تا 45دلار، روند نزولي قيمت قير در بازارهاي جهاني متوقف شد و در ايران نيز نرخ‌ها ثابت ماند.قير 70/60 در اين زمان 325دلار بود؛ اما به دليل كاهش تداوم قيمت‌ها در بازارهاي جهاني بسياري از خريداران در بازار ايران نسبت به تثبيت نرخ اعتراض داشته و خواستار كاهش قيمت‌ها بودند كه نهايتا اين اعتراضات باعث شد تا پس از دوماه بالاخره در 21/11/87 سد مقاومت عرضه‌كنندگان شكسته و نفت پاسارگاد نرخ خود را كاهش دهد؛ اما با توجه به اينكه نرخ قير داخلي در مقايسه با صادراتي هنوز بالاتر بود، اين اعتراض‌ها ادامه پيدا كرد و شرايط به گونه‌اي ادامه پيدا كرد كه به فروش كالاهاي صادراتي در بازا داخلي منجر شد كه به عقيده كارشناسان اين مساله بزرگ‌ترين چالش بازار قير در شروع سال 88 است.

دنیای اقتصاد


05 آوریل 2009, 11:25
مشخصات شخصی

عضو: 14 فوریه 2009, 09:39
پست ها: 1054
پست Re: اخبار قیر
چهارشنبه هفته گذشته قيمت قير نفت جی در بورس كالا كاهش يافت. در پي انتقاداتي كه اخيرا نسبت به عدم‌تناسب ميان نرخ‌هاي صادراتي و قيمت داخلي اين محصول مطرح شده بود، قيمت پايه اين كالا بالاخره از سوي شرکت نفت جی كاهش يافت. به گفته فعالان بازار، به دليل پايين‌تر بودن نرخ صادراتي قير در بورس كالا نسبت به قيمت آن در رينگ داخلي، برخي خريداران كالاي صادراتي را خريده و در بازار داخلي توزيع مي‌كنند ‌كه گفته مي‌شود از آغاز معاملات سال جاري و طي يك ماه اخير اين روند شدت بيشتري گرفته است. از اين رو ضرورت كاهش نرخ داخلي قير بيش از پيش احساس مي‌شد. اما در حالي كه نرخ قير جي در بورس به 290تومان كاهش يافته، اما قيمت محصولات پاسارگاد همچنان ثابت است. روز چهارشنبه نفت جي با كاهش قيمت قير 70/60 و 100-85 از 298 به 290تومان كاهش داد كه در نهايت 730تن قير 70/60 با اين نرخ معامله شد. قير 100/85 اين شركت نيز 290تومان 300تن مبادله شد. قير 250 - MC نيز با نرخ 390تومان 180تن مبادله شد.
در اين روز قير 70/60 نفت پاسارگاد (تحويل اراك) 150تن، 300تومان معامله شد. قير 70/60 تحويل آبادان نيز 320تن، 310تومان و قير 70/60 تحويل شيراز نيز 410تن، 300تومان و قير 70/60 تحويل تهران نيز 190تن، 300تومان مبادله شد. قير 250-MC پاسارگاد 380تومان و قير 100/85 اين شركت تحويل تبريز نيز با نرخ 310تومان مبادله شد. به گفته تاجيك، مدير فروش شركت نفت جي، در شرايط فعلي كاهش نرخ قيمت‌هاي داخلي و هماهنگي آن با قيمت‌هاي صادراتي به برون‌رفت از اين چالش (مصرف محصولات صادراتي در بازار داخل) كمك خواهد كرد.


18 آوریل 2009, 09:33
مشخصات شخصی

عضو: 13 فوریه 2009, 15:30
پست ها: 468
پست Re: اخبار قیر تولید ایران ( قیر نفت جی و شرکت پاسارگاد )
قناد رضايي، مديرعامل شركت نفت پاسارگاد در حاشيه نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي در پاسخ به خبرنگار دنياي اقتصاد كه در خصوص عدم كاهش نرخ قير در بورس، همپاي تغييرات نرخ‌هاي جهاني سوال كرد، گفت: در حال حاضر نزديك به 90درصد از قيمت فروش قير به عنوان قيمت ماده اوليه (V.B) توسط شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از شركت‌هاي جي و پاسارگاد اخذ مي‌شود. با توجه به اين كه اين رقم بايد به اضافه هزينه توليد و سود شركت توليدكننده به عنوان نرخ نهايي قير در بورس لحاظ شود، بنابراين كاهش قيمت قير به ضرر شركت‌هاي توليد و افزايش زيان مالي آنها منجر مي‌شود.وي در ادامه خاطر نشان كرد: با توجه به اين مساله شركت پاسارگاد در حال نزديك شدن به مرحله زيان‌دهي است، از اين رو پيشنهادي به هيات دولت ارائه شده و در آن درخواست شده تا نرخ ماده اوليه قير براساس نرخ‌هاي جهاني تعيين شود؛ چرا كه با فرمول فعلي تعيين نرخ وكيوم باتوم امكان نرخ‌گذاري براساس قيمت‌هاي جهاني وجود ندارد.
مديرعامل شركت نفت پاسارگاد در پاسخ به اين سوال خبرنگار ما كه تبديل نفت كوره به قير، چه پيامدهايي را براي بازار قير و توليدكنندگان اين محصول به دنبال داشته، افزود: در تمام دنيا و در تمامي اقتصادهاي سالم، قيمت نفت كوره بالاتر از نرخ قير است، اما در ايران به دليل عرضه نفت كوره به صورت كالاي سوبسيد‌دار، شاهديم كه برخي افراد اين كالا را به قيري تبديل مي‌كنند كه قلابي بوده و اصولا عنوان قير را نمي‌توان به آن اطلاق كرد.
وي خاطر نشان كرد: قير قلابي نه تنها از نفت كوره بلكه از روش‌هاي ديگر نيز تهيه مي‌شود براي مثال گزارش‌هايي ارائه شده مبني بر اين كه حتي انبوهي از دمپايي و ذوب كردن آنها در قير، به تهيه قير قلابي اقدام مي‌كنند.به گفته قناد رضايي اين اقدامات ضررهاي جبران ناپذيري به شركت‌هاي خصوصي و خصوصا كيفيت ايزوگام‌هايي كه در شهرهاي مختلف استفاده مي‌شود، وارد آورده است.به عقيده وي آزادسازي نرخ نفت كوره، زمينه فسادي كه در حال حاضر در اين بازار به وجود آمده را از بين مي‌برد.وي در ادامه در خصوص بازار صادراتي گفت: در حال حاضر تمامي محصولات اين شركت از طريق رينگ صادراتي فروش مي‌رود و شركت‌ كالايي را به صورت مستقيم به فروش نمي‌رساند.
البته برخي از خريداران به لحاظ اطميناني كه به شركت دارند درخواست داده و به صورت وكالت‌نامه، كالاي مورد نظر را در اختيارشان قرار مي‌دهيم كه البته تمامي اين فروش‌ها نيز از طريق بورس انجام مي‌شود.مديرعامل نفت پاسارگاد در ادامه در خصوص توسعه توليد قير امولسيون در كشور گفت: طي آخرين تحقيقات انجام شده به همراه دانشگاه صنعتي شريف، نوع مصرف هر نوع قير با توجه به شرايط آب و هوايي ارزيابي شده كه در صورت استفاده از اين روش، به الگوي بهتري در مصرف مي‌رسيم، اما در نهايت اين مساله كه چه قيري در چه منطقه‌اي يا اين كه قير امولسيون كه از نظر اصول حفاظت از محيط زيست در درجه بالايي قرار دارد بستگي به خريداران دارد.وي در ادامه در خصوص فعاليت بخش خصوصي در توليد قير گفت: كشور ما ظرفيت بيشتري در توليد قير دارد و اميدواريم با توسعه فعاليت شركت‌هاي خصوصي، علاوه بر افزايش رقباي ما، سهم ايران از بازارهاي جهاني افزايش يابد.وي از توليد 800هزار تن قير توسط پاسارگاد خبر داد و گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در پالايشگاه‌هاي كشور، صادرات قير شركت نفت پاسارگاد در سال جاري به 800‌هزار تن افزايش مي‌يابد. وي ادامه داد: صادرات قير ايران در سال گذشته 400‌هزار تن بوده كه اين ميزان در سال جاري به دو برابر افزايش مي‌يابد.
وي ظرفيت توليد قير در كشور را دو برابر مقدار توليد كنوني خواند و اظهار داشت: با تخصيص بيشتر مواد اوليه قيرسازي (وكيوم باتوم و ته مانده برج‌هاي تقطير پالايشگاه‌ها) كه به صورت خام دريافت مي‌شود، مي‌توانيم مقدار توليد قير در كشور را افزايش دهيم.
رضايي توليد روزانه وكيوم باتوم در كشور را 500‌هزار بشكه اعلام كرد و گفت: كمتر از 50‌هزار بشكه از اين ميزان به شركت نفت پاسارگاد براي قيرسازي اختصاص مي‌يابد و مابقي توليدات وكيوم‌باتوم صرف مصارف ديگر از جمله توليد سوخت مي‌شود.
رضايي ادامه داد: 33‌درصد از نفت خام پالايشگاه‌هاي كشور تبديل به مواد اوليه قيرسازي مي‌شود كه 10 تا 15‌درصد از اين حجم توليد به شركت‌هاي قيرسازي اختصاص مي‌يابد.
مديرعامل شركت نفت پاسارگاد تاكيد كرد: هم اكنون هيچ مشكلي براي تامين قير مورد نياز داخل كشور و قير مورد نياز براي صادرات به كشورهاي خارجي وجود ندارد و ايران به بيش از 27 كشور جهان قير صادر مي‌كند.
وي درباره ورود قير به بورس اظهار داشت: صنعت قير كشور در زمره نخستين صنايعي بود كه وارد بورس شد و البته در سال 1387 با نوسان‌هاي بسياري در اين بازار رو به رو شديم كه اميدواريم در سال جاري ميزان اين تلاطم‌ها كاهش يابد.رضايي اظهار داشت: به جاي فروش نفت خام در بازارهاي جهاني يا تبديل آن به فرآورده‌هاي كم ارزش مي‌توانيم ميزان بيشتري از اين ماده گران‌بها را به قيرسازي اختصاص دهيم، زيرا خريداران ثابت و زيادي در جهان متقاضي قير هستند.مديرعامل شركت نفت پاسارگاد در باره تعيين قيمت قير گفت: تا پيش از ورود قير به بورس قيمت اين ماده از سوي دولت به ميزان 87‌تومان تعيين مي‌شد، اما پس از ورود به بازار بورس قيمت از سوي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تعيين مي‌شود كه پس از فروش قير، 83‌درصد مربوط به مواد اوليه، 7‌درصد مربوط به خدمات پالايشگاهي و 10‌درصد سهم شركت نفت پاسارگاد است.
وي افزود: هنگامي كه قير وارد بورس نشده بود، تفاوت قيمت زيادي در بازار براي اين ماده وجود داشت كه موجب سوءاستفاده سودجويان مي‌شد، اما پس از ورود اين ماده به بورس به دليل شفاف شدن قيمت‌ها ديگر انگيزه‌اي براي قاچاق اين فرآورده به خارج از كشور وجود ندارد، زيرا هر روز قير در بورس به ميزان كافي در بخش‌هاي داخلي و صادراتي عرضه مي‌شود.مديرعامل شركت نفت پاسارگاد ايران را بزرگ ترين صادركننده قير در منطقه خاورميانه اعلام كرد و افزود: ايران به كشورهاي همجوار و كشورهاي آسياي ميانه قير صادر مي‌كند، پس از ايران نيز كشور بحرين در رتبه دوم صادركنندگان قير خاورميانه قرار دارد.

دنياي اقتصاد


26 آوریل 2009, 09:28
مشخصات شخصی

عضو: 26 سپتامبر 2009, 22:05
پست ها: 387
پست Re: اخبار قیر تولید ایران ( قیر نفت جی و شرکت پاسارگاد )
مخالفت با پیشنهاد نرخ 430 تومانی براي قیر



طی مبادلات روز یکشنبه در رینگ پتروشیمی، بورس کالا اجازه معامله قیر شرکت نفت پاسارگاد را که با نرخ 430 تومان پیشنهاد شده بود به دلیل بالا بودن نرخ آن نداد.


بر اين اساس خریدران قیر در بورس کالا با استناد به دو موضوع يعني پایین بودن نرخ صادراتی این کالا و نيز پایین‌تر بودن قیمت محصولات فروخته شده برای سلف شهریور و مهر که زمان تحویل آنها فرا رسیده است، نسبت به این اقدام اعتراض کردند که در نهایت بورس نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. از ماه گذشته طبق مصوبه هیات دولت، فروش نقدی قیر به واحدهای خصوصی متوقف شد و آنها تنها موفق شدند قیر مورد نیاز خود را به صورت سلف شهریور و مهر دریافت کنند، اما به محض فرا رسیدن زمان تحویل این کالاها نفت پاسارگاد قیمت قیر خود را به یکباره در بورس افزايش داد که به عقیده خریدران در صورتی که این اتفاق مي‌افتاد، مجددا با فروش گران‌تر قیر‌هایی که قبلا به عنوان سلف فروخته شده روبه‌رو مي‌شدیم.
البته یکی از فعالان بازار معتقد است این اتفاق در هر صورت افتاده به طوری که اخیرا قیرهایی که در ماه‌های قبل ارزان‌تر از بورس خریده شده تنی 50 تا 100‌هزار تومان گران‌تر در بازار آزاد به برخی مصرف‌کنندگان بخش خصوصی پیشنهاد شده است.
به عقیده خریداران در بورس کالا رشد قیمت پیشنهادی قیر در معاملات روز یک‌شنبه از جهت دیگری نیز با مشکل مواجه است. به گفته آنها در حالی که قیر در برخی بازارهای منطقه از جمله بحرین در هفته گذشته کاهش نرخ داشته و خریدران قیر صادراتی ایران نیز با خرید با قیمت 370 دلار مردد هستند بالارفتن قیمت قیر داخلی توجیه پذیر نیست.
آخرین قیمت قیر صادراتی در بورس برای قیر نفت جی 406 دلار بوده که آن هم به گفته یکی از کارگزاران توسط صادرکننده‌ای که تعهد قبلی داشته خریداری شده است، اما در هر صورت قیمت 430 تومان برای قیر داخلی با این رقم همخوانی ندارد، ضمن اینکه خریدار داخلی باید 3‌درصد ارزش افزوده را نیز بپردازد.


13 اکتبر 2009, 12:38
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
ارسال موضوع جدید پاسخ به موضوع  [ 8 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدی


افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 4 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
 cron
Powered by phpBB © phpBB Group
تبادل لینک | تماس با ما | دریافت قیمت کالاهای معامله شده از طریق ایمیل | تبلیغات در سایت | قیمتهای روزانه کالاهای پایه ایی در سایت | نقشه سایت | صفحه اصلی سایت | مقالات سایت


تمام حقوق برای سایت بورس کالا محفوظ است. نقل و استفاده از مطالب سایت  بورس کالا فقط با ذکر نام و لینک آدرس سایت بورس کالا مجاز است.
نوشته ها و نظرات کاربران سایت ، نظر شخصی افراد بوده و لزوما مورد تایید سایت نیست
توجه : سایت بورس کالا ، یک سایت مستقل و خصوصی بوده و ارتباطی با شرکت بورس کالای ایران ندارد